Op roadtrip naar Italië met de Audi e-tron
Onze marketing manager Michel ging samen met zijn vrouw Annemie en de Audi e-tron op roadtrip naar Italië. Moedig, zou je denken, met een elektrische wagen zo ver op vakantie gaan. Toch bewijst hij hoe makkelijk, relaxed en vlot een trip met een elektrisch voertuig kan zijn. Benieuwd naar zijn ervaring? Lees dan zeker verder!
Reisblog deel 1: van Kasterlee tot Firenze
In 12 dagen reden we zo'n 4.500 km met de Audi e-tron S-line 55 quattro 300KW (408pk en een batterij van 95KWh). Tijdens deze roadtrip hebben we 734,8 kWh verbruikt wat neerkomt op €668,71. Daarbij komen nog tolkosten van €244. De lekkere espresso's die we dronken tijdens het laden, zijn niet meegerekend in de prijs.
Dag 1: Kasterlee - Zwarte Woud (Duitsland)
Dag 2: Zwarte Woud - Milaan (Italië)
Dag 3-4: Milaan - Firenze
Dag 1 - Het begin van onze E-roadtrip
Tijdens een eerste stop op de carpool parking in Maasmechelen laden we de batterij op tot 100%. Ons avontuur kan beginnen.
Onderweg zijn we nog twee keer gestopt om te laden. In het laadstation Pfalser Weinstrasse waren de vier laadpunten bezet. We rijden verder zonder stress want we hebben nog genoeg batterij voor 146km. Enkele kilometers verderop vinden we alweer een HPC laadpunt*. Wat fijn is aan deze laadstations is dat je (meestal) je wagen goed in het oog kan houden vanuit de bar.
Na een prachtige rit langs de Schwarzwaldhochstraße B500, door het Zwart Woud, komen we aan op onze bestemming. Het uitzicht vanuit het hotel is prachtig! Dat maakt ons verblijf goed want het hotel en haar laadinfrastructuur zijn wat ontgoochelend. Maar oef, de eerste dag zit erop en alles verliep makkelijk, vlot en vooral heel aangenaam.
*HPC laadpunt = High Power Charging-laadpalen
Dag 2 - We trotseren de Zwitserse Alpen
Vanuit het prachtige Zwart Woud rijden we richting Zwitserland. Gelukkig had de Audi nog voldoende batterij want de laadpaal van het hotel werkte niet. Dan maar de eerstvolgende langs de snelweg. We kregen voor ons vertrek nog een tip van een collega e-rijder. Op de snelladers is er nog een verschil tussen 75kWh en 150kWh. Deze laatste laadt je wagen uiteraard nog sneller.
Na een volgende stop aan Fastned Chur (Zwitserland) en een korte koffiepauze kregen we melding dat de Gotthardtunnel versperd was. De alternatieve route was die langs de Gotthardpas. Verrassend mooi en ondanks de vele hoogtemeters en warme temperaturen geen enkel probleem voor de batterij.
Een welverdiende Aperol op het terras
De Italiaanse grens en onze eerste file sinds vertrek. In de tunnel waar we stilstaan geeft de buitentemperatuur 38 graden aan. Binnen is het lekker koel dankzij de airco die op volle toeren draait. Ook dit blijkt verbazend weinig batterij te verbruiken.
Iets verder krijgen we de melding dat in Italië de Predictive driving* niet ondersteund wordt. Dat was toch even aanpassen na een verwende autorit. Positief is wel dat laden in Italië super snel gaat dankzij de laadpalen van 149kWh.
Ingecheckt in het hotel (dat een valet service heeft bovendien!), een bezoekje gebracht aan Milaan en haar bekende Duomo met meer dan 2300 beelden en daarna een welverdiende Aperol op het terras. Onze tweede dag zit erop.
*Predictive driving = Op basis van de routegegevens en herkenning van verkeersborden worden symbolen voor snelheidslimieten, bochten, rotondes, steden of afdalingen weergegeven die de bestuurder aangeven om langzamer te rijden.
Dag 3 - Laden met de Visa-kaart
Het is warm, maar liefst 36,5 graden en het blijft maar stijgen. In de auto 22 graden. Waarom onnodig zweten als het elektriciteitsverbruik amper daalt? We rijden ontspannen verder met leuke en heldere muziek die door de B&O boxen te horen is.
De eerste laadstop is bij Campogatrano. Jammer genoeg werd onze e-tron pass niet aanvaard maar gelukkig konden we onze creditcard gebruiken. Tijdens het wachten, laadden ook wij onze batterijen op met een hapje en een drankje.
We checken voor de zekerheid onze Visa-uitgaven en zien dat er €101 is gereserveerd. Wauw, dat was wel een heel dure laadbeurt... Wanneer we lazen dat er een vast bedrag wordt afgehouden en de tegoeden worden teruggestort, hebben we dit verder in de gaten gehouden. En inderdaad, 's avonds merkten we dat er uiteindelijk maar €41 van onze Visa werd afgeschreven.
De Apuaanse Alpen door
We zetten onze trip verder naar Firenze. De Apuaanse Alpen zijn prachtig om te zien. Geen files onderweg maar een gezellige drukte. Parkeren in Firenze is een kunst op zich maar de auto staat veilig in een typisch afgesloten Italiaanse tuin.
Ook in deze stad bezochten we de Duomo en genoten we van een traditionele Florentijnse steak. Een echte aanrader! De tropische temperaturen zorgden ervoor dat we een taxi namen terug naar het hotel.
Dag 4 - Een goede tip van de taxichauffeur
Het centrum van Firenze, echt de moeite waard als je het mij vraagt. De typische bezienswaardigheden zoals Pontevecchio en de Banksy-ervaring in een kerk zijn van onze bucketlist geschrapt. In The Gucci Garden zoeken we even verkoeling.
Na een stevige wandeling in helse temperaturen komen we aan op onze bestemming. De tuinen van Giardino Bardini geven een prachtig zicht over Firenze en in de schaduw genieten we van een typisch Italiaanse lunch.
In de zijstraatjes van Firenze is het opvallend rustig en kunnen we genieten van de schitterende renaissancegebouwen. 's Avonds besluiten we de tip van onze taxichauffeur op te volgen. We moesten zeker bij 'Satori' gaan eten. Een gezellig restaurantje waar alle locals komen voor de heerlijke en betaalbare sushi. En terecht!
Morgen staan we vroeg aan het ontbijt want we hebben een trip van meer dan 500 km voor de boeg. We trekken namelijk naar de Amalfikust. Benieuwd hoe onze e-roadtrip met de Audi e-tron verder verloopt? Lees dan zeker het vervolg!