Laadfaciliteiten zijn cruciaal voor de overgang naar elektrisch rijden. Om bestuurders te stimuleren de overstap te maken heeft Audi van meet af aan ingezet op modellen met een groot rijbereik en een eenvoudig efficiënt laadproces. Met Audi heb je nu al toegang tot een van de grootste laadnetwerken met meer dan 500.000 laadpunten waar je snel extra bereik kunt verkrijgen. Bovendien heeft het merk met de vier ringen inmiddels zijn eigen Audi Charging Hub, onder andere in steden zoals Berlijn, Neurenberg en Zürich. In deze hoogwaardige stations met snelle laadpunten kun je de laadtijd productief doorbrengen door te werken of te ontspannen in een ruime stijlvolle lounge. Maar de groei van het aantal elektrische voertuigen vereist nog een extra stap. Hoe gaan we in de nabije toekomst laden?
De aanwezige infrastructuur gebruiken: laadpunten op lantaarnpalen en in het trottoir
De cruciale vraag bij het opladen in stedelijke gebieden is: waar kunnen laadpunten worden geplaatst? Twee Europese steden lijken het antwoord te hebben gevonden. Zowel Londen als Berlijn hebben gekozen voor een kenmerkend element van de stedelijke infrastructuur: lantaarnpalen. Het laadpunt wordt hierbij geïntegreerd in het elektriciteitsnetwerk van de lantaarnpaal. Gewoon de kabel aansluiten en klaar! Deze oplossing is eenvoudig te implementeren, heeft geen invloed op de openbare ruimte en is bijzonder handig voor mensen die thuis geen oplaadmogelijkheid hebben. In hetzelfde concept wordt ook onderzocht hoe laadpunten geïntegreerd kunnen worden in de stoeprand. Deze innovatie, gepresenteerd door de Duitse industriële groep Rheinmetall, biedt vele voordelen: discretie, toegankelijkheid en gebruiksgemak.
Moeiteloos opladen
Het opladen via inductie, bekend van onze smartphones, is inmiddels ook zeer relevant voor elektrisch rijden. Het grote voordeel is dat dit draadloos gebeurt, zonder gebruik van een oplaadkabel voor de auto. In plaats daarvan wordt het laadpunt onder de grond geïnstalleerd. Dit maakt het ideaal voor locaties zoals parkeergarages, waar geen extra ruimte nodig is. Voor de bestuurder is het eveneens handig: hij hoeft niets meer te doen om zijn auto op te laden, behalve op de juiste plaats parkeren. Dit systeem is ook geschikt voor korte pauzes; Zweedse onderzoekers hebben een systeem ontwikkeld met een vermogen van 500 kW, waarmee een batterij in minder dan 10 minuten tot 80% kan worden opgeladen!
Een weg die wagens oplaadt?
Dat zou ongetwijfeld de perfecte oplossing zijn. Voorlopig blijft het een droom maar het onderzoek is in volle gang en er zijn zelfs al testen uitgevoerd. Hoe werkt het? Units aan de zijkant van de weg detecteren naderende voertuigen en overdragen vervolgens de energie van het elektriciteitsnet naar units met koperen spoelen onder de asfaltlaag die verantwoordelijk zijn voor het opladen van de voertuigen. Deze voertuigen moeten ook zijn uitgerust met ontvangers voor de energie die deze overbrengen naar de motor en de batterij. Het is een complex proces maar het biedt aanzienlijke potentiële voordelen: de infrastructuur zou onzichtbaar en bijna overal aanwezig kunnen zijn. Permanent opladen zou bovendien de omvang van de batterijen verminderen, wat op zijn beurt de kosten van de voertuigen zou verlagen. Italië heeft al tests uitgevoerd op een 1 km lang stuk snelweg en Zweden heeft hetzelfde gedaan over een traject van 2 km. De interesse is er, ook in Duitsland en de Verenigde Staten. Gezien de omvang van het project is het echter onmogelijk te voorspellen of het zal worden gerealiseerd. Eén ding is zeker: de weg naar innovatie staat wijd open.